‘Doe het eens anders!’

Marly Bergen is communicatiemedewerker bij Het Gooi en Omstreken. Deze bijzondere tijd vraagt veel van de inventiviteit en het aanpassingsvermogen van medewerkers. Daarom ging ze op zoek naar nieuwe invalshoeken en inspiratie tijdens de (online) workshop creatief denken.

Challenge

Hoe hou je verbinding als er alleen nog vanaf huis wordt gewerkt? Dit is een van de vragen waarmee communicatieteams en HR-afdelingen nu volop stoeien. Die uitdaging ligt op op het bordje van Marly. Gelukkig ontbreekt het haar meestal niet aan ideeën. Met een collega initieert ze een video-challenge. Daarmee worden de medewerkers van Het Gooi en Omstreken aangemoedigd om filmpjes te maken en te delen. Marly: ‘We vroegen ze dat te doen aan de hand van thema’s als bijvoorbeeld Wat doe jij om fit te blijven? Dat leverde soms hilarische filmpjes op.’

Voor bewoners zet Marly samen met een trainee een belservice op. Ook wordt de Kletslijn gelanceerd; een initiatief om bewoners in coronatijd een hart onder de riem te steken. Collega’s kunnen elkaar twee keer in de week opzoeken in de digitale coffee corner. Marly: ‘We organiseren ook digitale borrels en onlangs hebben we zelfs gebingood.’

Lenigheid

Marly wordt via de nieuwsbrief van KLIMMR geattendeerd op de (online) workshop creatief denken van de IdeaCompany. Er wordt nu eenmaal vaak een beroep gedaan op de creativiteit van communicatiemedewerkers en Marly grijpt elke kans om de hersenen lenig te houden met beide handen aan. Marly: ‘Het was heel leuk en inspirerend. Mensen hebben vaak de neiging om aan het bekende vast te houden. Dat is dat bij mij niet anders. Zo’n workshop maakt je daar weer eens bewust van.’ Ze leert onder andere hoe je ook online kunt brainstormen en op andere manieren de nodige creativiteit bij elkaar kunt wakker schudden. Marly: ‘Ik tobde een beetje met de vraag hoe je het enthousiasme van anderen kunt vasthouden. Daar kreeg ik bruikbare tips voor, zoals het inschakelen van ambassadeurs en het vroegtijdig betreken van anderen bij het ontwikkelen van nieuwe ideeën. Doe het eens anders, zo kan ik de strekking van deze nuttige workshop misschien het beste samenvatten.’

Uitdagingen

Er valt nog een hoop te bedenken en te ontwikkelen. Marly: ‘Voor de corona-uitbraak organiseerden we opleveringsfeesten voor de betrokkenen. We denken hard na over een goed alternatief. Je zou bijvoorbeeld kunnen denken aan een opleverfeest waarbij de bewoners vanaf hun balkons worden geëntertaind. De workshop heeft me in elk geval bewuster gemaakt van het feit, dat twee meer weten dan één. Ik doe dan ook graag een oproep om mee te denken. Het liefst out-of-the-box.’

 


Interview door: Ruud Leffers van Leffersteksten