‘Wij millennials gaan soms krampachtig om met het thuiswerken.’

Millennials ondersteunen

De werkgroep ‘generatiemanagement’, waarvan Hilmar deel uitmaakt, staat stil bij de rol en behoeften van verschillende generaties in organisaties. Zoals de millennials. De arbeidsmarkt bestaat momenteel voor de helft uit mensen van die generatie. In 2030 is dat naar verwachting 75 procent. Millennials worden geprezen om hun verfrissende ideeën. Tegelijkertijd hebben zij vaak te maken met hardnekkige routines en verouderde werkprocessen. Dat kan een zware wissel trekken op de motivatie en energie van de jonge medewerkers. De werkgroep onderkent dit probleem en zoekt een geschikte manier om millennials te ondersteunen. Zo ontstaat het idee om JONG KLIMMR op te richten.

 

INSPIREREN

JONG KLIMMR is bedoeld om millennials met elkaar in contact te brengen en te inspireren. Hun allereerste event is de drukbezochte masterclass over millennials, waarin vragen centraal staan als: ‘Hoe haal je meer energie uit je werk?’ en ‘Hoe werk je goed samen met oudere collega’s?’ Vervolgens organiseert JONG KLIMMR een webinar over Omdenken. De deelnemende millennials worden uitgedaagd om nadelen van thuiswerken om te buigen tot mogelijkheden. De webinar ‘spijbelen’ sluit naadloos op dit thema aan. Waarom voel je je schuldig als je overdag even je boodschappen doet, terwijl je ’s avonds zonder bedenkingen de laptop openklapt om e-mails weg te werken? Hilmar: ‘Het was erg interessant om hier met een gedragswetenschapper naar te kijken. Wij millennials hechten sterk aan vrijheid en flexibiliteit, maar gaan soms krampachtig om met het thuiswerken.’

 

Energie

JONG KLIMMR wordt georganiseerd door millennials van verschillende corporaties. Ze bruisen van de ideeën over het programma-aanbod. De ambitie is om jaarlijks minstens vier workshops te organiseren. Die worden – anders dan bij grote zus KLIMMR – altijd aan het eind van een werkdag georganiseerd. Zo kunnen de millennials na afloop, onder het genot van een borrel, met elkaar van gedachten wisselen. Hilmar: ‘Die vorm van netwerken is erg belangrijk voor ons. We hebben ruim tachtig deelnemers per evenement. Dat betekent dat we in een behoefte voorzien. Dit geeft veel energie!’


Interview door: Ruud Leffers van Leffersteksten