‘Ik heb de luxe van flexibiliteit’

Sinds 1 maart is Jannie van Twillert de nieuwe communicatieadviseur van Eemland Wonen. We vragen haar hoe je juist in deze tijd vertrouwd raakt met de organisatie en haar mensen.

Thuis inwerken

Jannie is nog bezig met het afbouwen van haar werkzaamheden voor de gemeenten Blaricum, Eemnes en Laren als haar kennismaking met Eemland Wonen begint. Tijdens een algemene introductie wordt de geschiedenis van woningcorporaties uit de doeken gedaan. In de tweede werkweek ontmoet ze voor het eerst een aantal collega’s op het kantoor van Eemland Wonen. Het land raakt dan meer en meer in de ban van het bedreigende virus. Het aloude ritueel van handenschudden is ineens taboe en er heerst een sfeer van onzekerheid. Een vreemde periode om je te binden aan een nieuwe werkomgeving. Jannie: ‘Dat was het. Ineens werkte iedereen thuis en zag je elkaar alleen nog via het beeldscherm. Niet ideaal om collega’s te leren kennen…’ Met thuiswerken op zichzelf heeft ze weinig moeite. Jannie: ‘Ik werk partime en voor het inwerken is het wel handig om niet vast te zitten aan bepaalde werkdagen. Ik heb de luxe om daar flexibel in te kunnen zijn. Mijn pubers van veertien en zeventien vinden het geloof ik wel gezellig dat ik veel thuis ben…’

Niet afwachten

Het inspelen op de coronamaatregelen vergt veel inventiviteit en improvisatie van organisaties. Jannie: ‘De eerste dagen waren vreemd. Een telefoon en laptop waren nog in bestelling. Er lag geen script voor inwerken op afstand. Nu ligt het niet in mijn aard om afwachtend te zijn. Ik ben op het kantoor alle mogelijke stukken gaan halen die bij het inwerken van pas konden komen. Zo heb ik mijn weg toch vrij snel gevonden.’ Jannie overlegt regelmatig met de bestuurder en andere collega’s over de uitdagingen en vragen, die het gevolg zijn van de coronauitbraak. Jannie: ‘Dat helpt ook om je weg te vinden. Niet wachten tot een ander initiatief neemt, maar zelf vaak de telefoon pakken!’

Tone of voice

Van communicatieadviseurs wordt verwacht dat ze de juiste stijl van communiceren kiezen bij de organisatie en doelgroep. Jannie: ‘Die tone of voice vaststellen, dat was vanwege het op afstand werken best lastig. Wat hielp is uitvragen en overleggen.

We zijn een paar maanden verder en Jannie treft haar collega’s tegenwoordig vaker aan op kantoor. Jannie: ‘Ik hoor inmiddels bij die club. Ik ben er in elk geval één of twee dagdelen per week. Het gebeurt soms nog dat ik een collega daar voor het eerst ‘live’ ontmoet. Dat blijft bijzonder.’


Interview door: Ruud Leffers van Leffersteksten