Boost je immuumsysteem

Nog nooit waren we ons zo bewust van onze vitaliteit. En was het woord ‘immuniteit’ zo actueel. Groepsimmuniteit en immuun zijn of worden, we willen het allemaal. Maar waarom eigenlijk?

Het immuunsysteem is je afweersysteem. Het systeem dat er voor zorgt dat je weerstand hebt. Je wilt sterk en gezond zijn en met zo min mogelijk stress werken.

De afgelopen weken is je immuunsysteem aardig op de proef gesteld. Veel van jullie moesten verplicht thuiswerken, om te voorkomen dat Covid-19 massaal de IC’s zou bezetten door gebrek aan immuniteit voor dit virus. En dat heeft tot op heden geholpen. Maar wist je dat je naast het thuiswerken nog meer kunt doen om je eigen weerstand te versterken?

Immuunsysteem boosters!
Je immuunsysteem beïnvloeden kan op een heleboel manieren. Wij delen 5 tips voor je immuunsysteem. Deze gaan over voldoende ontspanning, slaap, bewegen, voeding en koud (!) douchen. Maar om te weten hóe je weerstand opbouwt, moet je eerst weten waarom dat belangrijk is. In dit filmpje wordt het duidelijk uitgelegd.

Immuumbooster #1 Zorg voor voldoende ontspanning

Gebeurt het jou ook, dat je op de klok kijkt en je laatste kop koffie al uren geleden is. Je vastgeplakt zit aan je scherm voor opeenvolgende Teams of Zoom meetings. Of voel je je schuldig door het thuiswerken en wil je vooral zoveel mogelijk productie laten zien?

Relax!

Een rustige geest zorgt voor een gezond lichaam. Hoe werkt dat? 
Je zenuwstelsel bestaat uit twee delen. Het parasympatische deel en het sympathische deel.

Het parasympatische deel staat voor rust (de rem) en het sympathische staat voor actie (het gaspedaal)! In het rust gedeelte zit bijvoorbeeld je spijsvertering en alles wat daar mee te maken heeft. Als je teveel in de actie zit, kan door middel van de stress die dit creëert, je lijf niet goed verteren en dus ook geen voedingsstoffen tot zich nemen.
Dan kun je nog zo gezond eten maar de effecten merk je dan niet in je lijf.

Actie is goed, dat houdt je scherp. Maar de ontspanning heb je echt nodig.

Denk dan aan een ommetje lopen tussen twee meetings, drink je koffie buiten in de zon of doe een paar minuten ademhalingsoefeningen. Gegarandeerd dat je daarna weer (en meestal nog sneller en beter) gas kunt gaan geven.

Immumbooster #2 Slaap Schoonmaak

Heb je wel eens gehoord van de metabole schoonmaak? Dat is wat er gebeurt in je slaap.

Slaap je schoon
In je hersenen zitten veel afvalstoffen. Wanneer dit er teveel worden, leidt het tot transmissie problemen. Dat merk je bijvoorbeeld aan je concentratie. Maar met een chronisch slaaptekort loop je ook meer risico op hormonale schommelingen en aandoeningen zoals diabetes, hoge bloeddruk of hartproblemen. Die afvalstoffen moeten je lijf uit. Maar hoe kom je daarvan af?

Tijdens het slapen krimpen de cellen in je hersenen. De ruimte tussen je hersencellen kan wel tot 60% toenemen. Daardoor ontstaat er ruimte om de, gedurende de dag, opgebouwde afvalstoffen af te voeren. En die afvalstoffen afvoeren, dat is heel belangrijk. Zelfs van levensbelang. Om het nog scherper te maken: zou je elf dagen niet slapen, dan hopen de afvalstoffen zich zo op, dat je het niet overleeft.

Slaap is dus nodig om op te ruimen. Denk aan een feestje bij je thuis: je kunt of de gasten bezighouden, of het huis opruimen, maar niet allebei tegelijk. Slapen is nodig om op te ruimen.

Benieuwd hoe jouw slaapscore is? Doe dan de Doezeltest en krijg tien tips om beter te gaan slapen.

Immuumbooster #3 Beweeg!

Zitten is het nieuwe roken. We vertelden het al eerder, maar kunnen het niet vaak genoeg zeggen. Dus check hierboven het filmpje van Koen de Jong.  Omdat humor ook belangrijk is, delen we ook een extra uitleg van Prof. Erik ‘Koefnoen’ Scherder, hoe dat ook al weer zit met zitten (nee, niet zitten!).

Immuumbooster #4 Eet wat lekker en goed is

Thuiswerken brengt extra verleidingen met zich mee. De ongezonde eetkeuzes liggen continue op de loer. In plaats van fruit op de zaak en je van huis meegenomen boterhammen of salade, bevind je je de hele dag tussen volle voorraadkasten. En dus zoeken veel mensen naar manieren om juist gezonder te gaan eten. Maar goigi bessen, groene smoothies, speltbrood.. hoe weet je wat gezond is en wat niet? In Eet als een expert leggen de dames van I’m a foodie dit aan de hand van de wetenschap uit.

Wil jij dit boek? Wij verloten drie exemplaren onder de nieuwsbrief abonnees.

Immuumboster #5 Koud douchen, brrr!

Je hebt vast wel eens gehoord van de Ice Man. Oftewel, Wim Hof. Wim Hof is ervan overtuigd dat ieder mens zijn autonome zenuwstelsel kan beïnvloeden.

In je autonome zenuwstelsel wordt onder andere je temperatuur, je ademhaling en je hartslag geregeld. En een goedwerkend immuunsysteem beschermt ons lichaam tegen ziekteverwekkers. Heel belangrijk dus nu! Onderzoek vanuit het Radboud UMC toonde aan dat Wim Hof gelijk had. De proefpersonen die geoefend hadden met de methode van Wim Hof waren allemaal in staat hun autonome zenuwstelsel te beïnvloeden.

Thuis je immuunsysteem beïnvloeden, begint al onder de douche. Hoe je dat doet? Je kunt je nu aanmelden voor een gratis online basis training. Meld je aan en krijg drie lessen van Wim Hof. Over ademhaling, koud douchen en over je mind-body connectie.

Dat Wim ‘the Iceman’ Hof wereldwijd bekend is, bleek wel toen hij opdook in de Netflix serie ‘The goop lab’ waarin Gwyneth Paltrow de werking van energie en andere uitdagende wellnessthema’s onder de loep neemt.

Zin in een weekend Netflix? Bekijk dan ook aflevering 2 van The goop lab met Wim Hof en bekijk hoe hij vijf dames zover krijgt om in het ijskoude water te duiken (en ze er ook nog blij van worden).

Je weet nu aan welke vijf knoppen je kunt draaien om je immuunsysteem te versterken. 
Wil je extra achtergrond waarom dat juist nu van belang is? Lees dan wat Wetenschap in beeld daarover zegt. En dan hopen we jullie snel weer vitaal en gezond op de kantoren van jullie corporatie of achter het beeldscherm van je thuiswerkplek te zien.