STAGE VOOR 1 DAG BIJ PRORAIL
Via KLIMMR werd mij de kans geboden om in de KLIMMR-stagetijd een dag mee te lopen met een projectcoördinator bij ProRail. ProRail heeft verschillende projecten, zoals een verbouwing van een station, het maken van een fietstunnel of een nieuw ecoduct. De projecten worden gecoördineerd door een projectcoördinator. Deze is het centrale aanspreekpunt voor het project en houdt overzicht op de voortgang.
Ik werk als bewonersbegeleider – officiële functienaam is medewerker projectparticipatie – voor renovatie en sloop- nieuwbouwprojecten bij Woongoed Zeist. Een vergelijkbare functie. Ook ik ben het centrale aanspreekpunt en zorg dat iedereen de juiste informatie krijgt. Dit is heel breed van het organiseren en aanwezig zijn bij informatiebijeenkomsten, het voeren van huisbezoeken, spreekuren op de bouw, kijkdagen op de bouwplaats en nog heel veel meer. Daarnaast zorg ik dat er draagvlak is van de bewoners om de werkzaamheden op tijd uit kunnen voeren.
Vooraf heb ik contact gehad met Nora Slot, Teamleider Projectbegeleiding bij afdeling Stations. We hebben besproken wat ik precies wilde weten van deze functie, wat mijn functie is en wat we van elkaar kunnen leren. Ze ging een mooi programma voor mij samenstellen. De datum was snel geprikt en het programma was helemaal top!
Op 12 november begon mijn dag op het station Driebergen-Zeist. Eveline Braak, projectcoördinator van het project Stationsgebied Driebergen-Zeist stond me al op te wachten. Nu kom ik wekelijks langs dit station om vanuit Zeist naar een renovatieproject in Doorn te rijden. Ik heb de veranderingen dus goed kunnen volgen. En nu krijg ik een kijkje achter de schermen bij dit gigantische project. De verbouwing is in 2017 gestart en wordt begin 2020 opgeleverd. ProRail werkt samen met Ingenieursbureau Arcadis en Bouwbedrijf BAM aan dit project. Eveline heeft me een korte rondleiding gegeven op de bouwplaats en me het informatiecentrum laten zien.
Daarna zijn we naar het projectkantoor gegaan waar ik werd voorgesteld aan alle teamleden. Ze heeft me verteld wat haar rol is in het project en welke projecten ze nog meer doet. Ook in haar functie is geen dag hetzelfde, het is heel erg afwisselend. Op deze dag heb ik met haar mee gelopen en vergaderingen mogen bijwonen. De 1ste vergadering was met de projectingenieur bij ProRail en ging over het uiterlijk van elektriciteitskasten en stoplichtkasten.
Eveline heeft me in vogelvlucht laten zien hoe het project vordert. Afgelopen zomer was een spannend moment. In 16 dagen tijd is er een voorgebouwd spoordek precies op zijn plek ingeschoven. Zonder trein vrije periode (TVP) omdat het naast het spoor was. Een monsterklus en alles moest op de millimeter passen.
Ik heb wat uitgebreider gesproken met de uitvoeringsbegeleider en omgevingsmanager bij Arcadis. Hij heeft me verteld en laten zien hoeveel partijen betrokken zijn bij dit project en wat er allemaal geregeld moet worden in de voorbereiding en in de uitvoering. Als afsluiting heb ik de LEAN-sessie mogen bijwonen. Erg interessant en vergelijkbaar qua onderwerpen in mijn eigen werk.
Daarna was het tijd om naar het kantoor van ProRail in Utrecht te gaan. Eveline heeft me een rondleiding gegeven in De Inktpot en Tulpenburg. De Inktpot van binnen bekijken………eindelijk! Elk jaar met Open Monumentendag stond ik in de rij, maar het was zo druk dat het niet is gelukt. We zijn echt overal in het gebouw geweest, de hoogste toren van het gebouw, het glas-in-lood, de trappenhuizen, de binnenplaats en we hebben natuurlijk de mooie geglazuurde bakstenen bekeken.
De tijd ging supersnel. Ik nam afscheid van Eveline. We hebben afgesproken dat ze ook een keer een dag komt meelopen in Zeist.
Verder stond op het programma een gesprek met Nora Slot. Ze heeft me veel verteld over ProRail, hoe alle medewerkers in de verschillende teams werken, wat voor een projecten de afdeling Stations heeft, hoe medewerkers kunnen groeien in het bedrijf en nog heel veel meer. Een erg leuk en open gesprek.
Vervolgens stond Jan-Willem Wiellink, projectcoördinator klaar om me van alles te laten zien en te vertellen over hoe er wordt gewerkt in projecten. Hij heeft me de verschillende fases laten zien en wat erin welke fase allemaal moet worden uitgevoerd, aan documenten moet worden aangeleverd enz. Erg herkenbaar, maar ik heb goede en zeer bruikbare tips gekregen over hoe ProRail dit doet.
Ze werken in het overzicht met een seinlicht. Staat deze op rood dan moet er nog van alles gedaan worden en staat deze op groen dan kan het team door naar de volgende fase.
Ook Jan-Willem had een overleg in één van zijn projecten waar ik mocht aanschuiven. Het ging over wel of geen uitbreiding van een station en wat het kost en of daar budget voor is. Daarna zijn we naar de hal van Utrecht Centraal gelopen om te laten zien hoe alle reizigers zich bewegen door de hal heen en wat nu de beste plek is voor het XXL bord met alle tijden van vertrekkende treinen. Deze wordt nu digitaal en gemaakt in China. De opvolger van het ouderwetse tijdenbord wat zo mooi omklapte met alle bestemmingen en tijden. En toen was de dag helaas voorbij.
Het was een super, leuke, drukke, interessante, boeiende en zeer leerzame dag. Ik heb een goed beeld gekregen wat ProRail en de projectcoördinatoren allemaal doen. Gelukkig was veel ook herkenbaar in de wijze waarop wij onze projecten uitvoeren. Ik wil Eveline, Nora en Jan-Willem bedanken voor hun tijd, enthousiasme waarop ze alles hebben laten zien en het superleuke programma.
Door: Erika Steehouder